Educación en Cultura Andina

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/82

News

Educación en Cultura Andina

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Aplicación de la pedagogía intercultural en el área de ciencias naturales dirigido a los niños y niñas del cuarto año de educación básica de la escuela Rumiñahui de la comunidad de Quilloac, cantón Cañar
    (Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Ciencias de la Educación, Sociales, Filosóficas y Humanísticas. Carrera Educación Cultura Andina, 2013) Acero Mayancela, José Manuel; Aguaiza Mainato, Manuel Antonio; Cáceres Vázquez, Milton Vicente
    Es una investigación que pretende mostrar a la sociedad, cómo la aplicación de la Pedagogía Intercultural en el área de Ciencias Naturales en la escuela Rumiñahui de la comunidad de Quilloac mejoró notablemente el proceso de aprendizaje. Nuestro propósito fue realizar la planificación curricular para mejorar el área de Ciencias Naturales, además, se elaboraron micro-planificaciones tomando como referencia la Pedagogía Integral Intercultural Comunitaria.(Milton Cáceres) Finalmente, de la investigación se han derivado algunas sugerencias que a nuestro juicio ayudarán a mejorar los procesos de inter-aprendizaje. Las técnicas de recolección para la ejecución de la presente investigación fueron: la entrevista, la observación, y el método que se utilizó fue el bibliográfico-documental, y de campo. Palabras claves: Pedagogía Intercultural, Ciencias Naturales, Micro-planificación
  • Thumbnail Image
    Item
    Aplicación de la pedagogía intercultural en el área de ciencias aplicadas para el séptimo nivel de la unidad educativa “abc” de la comunidad de membrillo
    (Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Ciencias de la Educación, Sociales, Filosóficas y Humanísticas. Escuela de Educación en Cultura Andina, 2014) Gualán Contento, Luís Moisés; Araujo, Nilsón
    This research has been shown that the Education Unit "ABC" has built an education system outside the world of the lives of learners - students-Quince community, for this reason, this proposal tries change the quality of education and build intercultural bridges in the area Natural sciences that I have defined for the realization of current research. In this paper it was proposed to implement intercultural education in the area of ​​Science Natural, so, why the inter-learning? What inter-learning? How inter-learning? When inter-learning? How inter-learning? And I fulfilled? try to create inter-cultural Chacanas between the contributions the area of ​​Natural Sciences with knowledge of the different cultures that have been made invisible by the espísteme dominant. From this perspective, the area was enriched from different views cosmic, philosophical, so, in our research we seek dialogue Quince Saraguro people, Afro-Ecuadorian and science. In this project we tried to make an edu-communicative dialogue where pedagogy intercultural is looking for a learning community to dialogue the different culture that I mentioned above, this implementation process and serve as a support tool for teachers working in different centers Those seeking to improve educational quality education for girls and boys our communities. Today now everyone realizes knowledge of the Science Natural is a tool to improve the quality of life of the entire society we live. Furthermore, this area is able to develop values ​​and intellectual skills and motor to enable it to reach the understanding of the world in order to settle with property and namely in the proper place in nature as part of it.