Educación en Cultura Andina
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/82
News
Educación en Cultura Andina
Browse
3 results
Search Results
Item Creación, elaboración y manejo de material didáctico para mediar el proceso de interaprendizaje de los niños y niñas de 4 a 5 años, en la comunidad de membrillo(Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Ciencias de la Educación, Sociales, Filosóficas y Humanísticas. Escuela De Educaciòn yCultura Andina, 2013) Chalán Gualán, María Francisca; Contento Gualán, Norina Isabel; Cáceres Vázquez, Milton VicenteLa investigación trata sobre la construcción y uso de material didáctico intercultural para niños y niñas de 4 y 5 años del Centro de Atención Familiar de la Comunidad de Membrillo, del pueblo Saraguro en la sierra sur del Ecuador. La propuesta fue construida desde los aportes de la Pedagogía Integral Intercultural Comunitaria (PIIC) y la didáctica Intercultural. El propósito fue mostrar la relevancia de la utilización del material didáctico intercultural para el desarrollo integral de los aprendices (niño/as, padres, madres y docentes) desde la perspectiva trabajada por la pedagogía moderna pero complementada con los aportes, saberes, conocimientos y significados de la cultura madre de los actores educativos. En ese proceso, el trabajo de campo permitió realizar de manera compartida la construcción de los materiales didácticos como su aplicación con resultados importantes en el logro de aportar al desarrolla de habilidades, destrezas y conocimientos curriculares y de afianzamiento de la memoria cultural local. Es importante resaltar que tubo acogida la utilización de los materiales del medio, el reciclaje de materiales existentes en el hogar que contribuye a fortalecer lógicas culturales como el sumak kawsay y el cuidado de la Pacha Mama. En el trabajo se utilizó el método bibliográfico-documental y de campo con herramientas como la entrevista, la observación participativa, grupos focales. Palabras claves: Didáctica intercultural, Pedagogía integral intercultural comunitaria, material didáctico, pueblo saraguroItem Aplicación de la pedagogía intercultural en el área de ciencias aplicadas para el séptimo nivel de la unidad educativa “abc” de la comunidad de membrillo(Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Ciencias de la Educación, Sociales, Filosóficas y Humanísticas. Escuela de Educación en Cultura Andina, 2014) Gualán Contento, Luís Moisés; Araujo, NilsónThis research has been shown that the Education Unit "ABC" has built an education system outside the world of the lives of learners - students-Quince community, for this reason, this proposal tries change the quality of education and build intercultural bridges in the area Natural sciences that I have defined for the realization of current research. In this paper it was proposed to implement intercultural education in the area of Science Natural, so, why the inter-learning? What inter-learning? How inter-learning? When inter-learning? How inter-learning? And I fulfilled? try to create inter-cultural Chacanas between the contributions the area of Natural Sciences with knowledge of the different cultures that have been made invisible by the espísteme dominant. From this perspective, the area was enriched from different views cosmic, philosophical, so, in our research we seek dialogue Quince Saraguro people, Afro-Ecuadorian and science. In this project we tried to make an edu-communicative dialogue where pedagogy intercultural is looking for a learning community to dialogue the different culture that I mentioned above, this implementation process and serve as a support tool for teachers working in different centers Those seeking to improve educational quality education for girls and boys our communities. Today now everyone realizes knowledge of the Science Natural is a tool to improve the quality of life of the entire society we live. Furthermore, this area is able to develop values and intellectual skills and motor to enable it to reach the understanding of the world in order to settle with property and namely in the proper place in nature as part of it.Item Creación, elaboración y manejo de material didáctico para mediar el proceso de interaprendizaje de los niños y niñas de 4 a 5 años, en la comunidad de membrillo(Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Ciencias de la Educación, Sociales, Filosóficas y Humanísticas. Escuela de Educación en Cultura Andina, 2013-04) Chalán Gualán, María Francisca; Contento Gualán, Norina Isabel; Cáceres Vázquez, Milton VicenteThe research deals with the construction and use of intercultural teaching materials Children aged 4 and 5 years Family Care Center Community Quince, Saraguro village in the southern highlands of Ecuador. The proposal was built from the contributions of Comprehensive Intercultural Education Community (IPPC) and the Intercultural didactics. The purpose was to show the relevance of use of intercultural teaching materials for integral development learners (children / as, parents and teachers) from the perspective worked modern education but supplemented with contributions, knowledge, knowledge and meanings of the mother culture of educational actors. In the process, the fieldwork allowed for shared way construction of teaching materials and their application with results important in achieving contribute to developing skills, abilities and curriculum and strengthening of local cultural memory skills. It is Importantly host pipe material using the medium, recycling existing materials at home to help strengthen logical cultural and sumak kawsay care and Pacha Mama. Bibliographic-documentary and field method was used at work tools such as interview, participant observation, focus groups.