García Aldaz, Jhoselyn BriggethSisa Poma, Lorena PiedadTualombo Agualongo, Jessica Paola2025-05-212025-05-21https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8468Bullying is an important problem that affects the socio-emotional development of students and leads to emotional problems such as depression, loneliness and low self-esteem, especially in students in the eighth and ninth years of basic education. For this reason, a descriptive and documentary research design is used, with a quantitative approach and deductive method. In addition, data and information will be collected through an academic bullying identification questionnaire (reduced AVE) and an emotional development questionnaire for children aged 9 to 13 years. When addressing this issue, the result emphasizes that 38% of the minors surveyed are victims of bullying based on insults, blows, and are also exposed when giving nicknames or nicknames, generating low socio- emotional development in the students and minimizing their performance. academic. Concluding that it has been identified that socio-emotional development focuses on the mitigation and prevention of bullying, the need for students to develop socio-emotional skills to improve emotions and relationships effectively, thus improving their academic performance at school, stands out.El acoso escolar es un problema importante que afecta el desarrollo socioemocional de los estudiantes y conduce a problemas emocionales como depresión, soledad y baja autoestima, especialmente en estudiantes de octavo y noveno años de educación básica. Por tal motivo, se utiliza un diseño de investigación descriptivo y documental, con enfoque cuantitativo y método deductivo. Además, se recogerán datos e información mediante un cuestionario de identificación de acoso académico (AVE reducido) y un cuestionario de desarrollo emocional para niños de 9 a 13 años. Al abordar esta cuestión, el resultado hace hincapié que un 38% de los menores encuestados son víctimas de acoso escolar a partir de insultos, golpes también son expuestos al momento de poner apodos o sobrenombres generando un bajo desarrollo socioemocional en los alumnos y minimizando su rendimiento académico. Concluyendo que se ha identificado que el desarrollo socioemocional se enfoca en la mitigación y prevención del acoso escolar, se destaca en necesidad que los estudiantes desarrollen habilidades socioemocionales para mejorar emociones y relaciones de forma efectiva, así mejorar su rendimiento académico en la escuela.esACOSO ESCOLARDESARROLLO SOCIOEMOCIONALAMBIENTE ESCOLARSALUD MENTALBIENESTAR ESTUDIANTILEl acoso escolar y el desarrollo socioemocional de los estudiantes de octavo y noveno año de educación básica de la escuela “Isabela La Católica” - Guaranda, periodo 2024.Thesis