Valle Arellano, Danilo RenatoChochos Agualongo, Amparito CeciliaMafla Bustamante, Franco Ismael2025-01-302025-01-302025-01-30https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/7974This research describes how educommunication can help preserve cultural identity whose main objective was to analyze how educommunicational multimedia content recovers the Pasto cultural identity, in the San Pedro de Huaca Canton, province of Carchi, year 2023. From critical theory, the theory of interculturality and the current of cultural studies, it has been understood that educommunication plays a crucial role in the preservation of cultural identity, these theoretical approaches seek for young people to acquire a deep knowledge of their culture and feel proud of it, with the aim of recovering and strengthening with a deeper appreciation of traditions and cultural practices, also ensuring that they remain alive and relevant for future generations. For data collection, techniques and instruments such as interviews with question guides and surveys with questionnaires were used; the research adopted a mixed approach combining analytical and historical methods. Furthermore, it was carried out as a field and exploratory research, which allowed obtaining a deeper and more detailed understanding of the topic studied. Through this understanding, an educational video that promotes cultural identity and preserves traditions among the youth of the Canton was developed and disseminated on social networks.Esta investigación describe como la educomunicación puede ayudar a preservar la identidad cultural cuyo objetivo principal fue analizar cómo los contenidos multimedia educomunicacionales, recupera la identidad cultural Pasto, en el Cantón San Pedro de Huaca, provincia del Carchi, año 2023. Desde la teoría crítica, la teoría de la interculturalidad y la corriente de estudios culturales, se ha comprendido que la educomunicación juega un papel crucial en la preservación de la identidad cultural, estos enfoques teóricos busca que los jóvenes adquieran un profundo conocimiento de su cultura y se sientan orgullosos de ella, con el objetivo de recuperar y fortalecer con una valoración más profunda de las tradiciones y prácticas culturales, además así asegurando que estas se mantengan vivas y relevantes para las futuras generaciones. Para la recopilación de datos, se utilizaron técnicas e instrumentos como entrevistas con guía de preguntas y encuestas con cuestionarios; la investigación adoptó un enfoque mixto combinando métodos analíticos e históricos. Además, se llevó a cabo como una investigación de campo y exploratoria, lo que permitió obtener una comprensión más profunda y detallada del tema estudiado. Mediante esta comprensión, se desarrolló un video educativo que promueve la identidad cultural y preserva las tradiciones entre los jóvenes del Cantón y se difunda en redes sociales.esEducomunicación e identidad cultural Pasto, en el cantón San Pedro de Huaca, provincia del Carchi, año 2023Thesis