Pérez Gaibor, Nancy ConcepciónNinabanda Chela, Mariana Isabel2025-04-162025-04-16https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8247The research, titled "The Art Corner for the Development of Creativity in Children Ages 4 and 5 at the Ángel Polibio Cháves Educational Unit, Bolívar Province, Guaranda Canton, 2024 Period," explores the impact of using various games, activities, and materials on fostering children's creativity and imagination. The study highlights the importance of the art corner through the integration of diverse activities, in which children have the opportunity to express their ideas freely and spontaneously, developing skills and abilities. Creativity is considered a key aspect in the development of other fundamental elements for children's lives and futures. The study arose from pre-professional practice at the aforementioned educational institution, which motivated a deeper exploration of how to better utilize the art corner to enhance children's creativity. Therefore, it was conducted using a qualitative approach, supported by a detailed analysis that allowed for the development of viable research, supported by bibliographic studies presented within a theoretical framework. Data were collected through an interview with the teacher and direct observation of the children. The results were analyzed descriptively, demonstrating the positive influence of the art corner on children's creative development. Based on these findings, conclusions were drawn that contributed to the development of a teaching guide with activities aimed at strengthening creativity in children in early childhood educationEl arte ofrece una serie de beneficios en los niños y niñas de educación inicial específicamente entre los 4 a 5 años de edad, razón por la cual este estudio destaca la importancia del Rincón del arte como medio para integrar diversas actividades que permitan a los niños desarrollar la creatividad, la imaginación, además de la exploración de su entorno. Los niños y niñas tienen la posibilidad de expresar sus ideas de manera libre y espontánea, así como también desarrollar habilidades y destrezas. Por ello, se llevó a cabo con un enfoque cualitativo, sustentado en un análisis detallado que permitió desarrollar una investigación viable, respaldado por estudios bibliográficos expuestos en el marco teórico. La recolección de información se realizó mediante una entrevista a la docente y la observación directa de los niños, cuyos resultados fueron analizados de forma descriptiva, evidenciando la influencia positiva del rincón del arte en el desarrollo creativo infantil. A partir de estos hallazgos, se formularon conclusiones que contribuyeron a la elaboración de una guía didáctica con actividades orientadas a fortalecer la creatividad en niños y niñas de educación inicial.esARTEARTE INFANTILCREATIVIDADPENSAMIENTO CREATIVOCREATIVIDAD INFANTILEl rincón del arte para el desarrollo de la creatividad en niños y niñas de 4 a 5 años de edad de la unidad educativa Ángel Polibio Cháves”, provincia Bolívar, cantón Guaranda, periodo 2024.Thesis