Alvarado Pacheco, Eddy StalinCarrera Garofalo, Jessenia Jasmin2025-04-222025-04-22https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8272The research on the management processes of the Marthita Minimarket aims to analyze and optimize internal processes to increase operational efficiency and sustainable development. The problems identified were related to the lack of planning and standardization, which generated inefficiencies and affected the quality of the service. Using descriptive, bibliographic and field methods, the current situation of the Minimarket was analyzed and data was collected through questionnaires and interviews. The theoretical review identified management models applicable to the retail sector, while the field research highlighted the need to develop strategies to improve resource allocation. The results confirm that the appropriate process structure is of great importance to improve customer service and ensure growth. It is also evident that the lack of standardization in the operational processes of Minimarket Marthita generates inefficiencies in profitability and service. The lack of a clear structure for inventory management, customer service and suppliers will negatively affect the optimization of resources. Furthermore, the lack of specialized training and technological tools makes decision-making difficult; continuous improvement methods, training in inventory management and automation with specialized software must be implemented. These strategies will optimize operational efficiency, improve control and ensure long-term business sustainability.La investigación sobre los procesos de gestión del Minimarket Marthita, tiene como objetivo analizar y optimizar los procesos internos para incrementar la eficiencia operativa y el desarrollo sostenible. Los problemas identificados estaban relacionados con la falta de planificación y estandarización, lo que generaba ineficiencias y afectaba la calidad del servicio. Utilizando métodos descriptivos, bibliográficos y de campo, se analizó la situación actual del Minimarket y se recolectaron datos a través de cuestionarios y entrevista. La revisión teórica identificó modelos de gestión aplicables al sector minorista, mientras que la investigación de campo destacó la necesidad de desarrollar estrategias para mejorar la asignación de recursos. Los resultados confirman que la estructura de procesos adecuada es de gran importancia para mejorar el servicio al cliente y garantizar el crecimiento. También evidenció que la falta de estandarización en los procesos operativos del Minimarket Marthita genera ineficiencias en rentabilidad y servicio, La falta de una estructura clara para la gestión del inventario, atención al cliente y los proveedores afectará negativamente la optimización de los recursos. Además, la falta de formación especializada y de herramientas tecnológicas dificulta la toma de decisiones, se deben implementar métodos de mejora continua, capacitación en gestión de inventarios y automatización con software especializado. Estas estrategias optimizarán la eficiencia operativa, mejorarán el control y garantizarán la sostenibilidad del negocio a largo plazo.esGESTIÓN POR PROCESOSOPTIMIZACIÓNMEJORA CONTINUASOSTENIBILIDAD.PROCESS MANAGEMENTOPTIMIZATIONCONTINUOUS IMPROVEMENTSUSTAINABILITY.Gestión por procesos para el minimarket marthita, parroquia Enokanqui, cantón Joya de los sachas, provincia de Orellana, año 2024Thesis