Olalla García, María HumbelinaChela Morocho, Jean CarlosCulqui Martínez, Erick Isaac2025-05-142025-05-14https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8348Nursing education presents a significant challenge for students with special needs due to ongoing physical, attitudinal, and pedagogical barriers in academic environments. This study aimed to explore the experiences of students with disabilities during their training in the Nursing program at the State University of Bolívar, identifying the factors affecting their performance and the strategies they used to overcome obstacles. A qualitative methodology with a phenomenological approach was applied to examine the subjective experiences of fifteen students with various disabilities, selected using inclusion and exclusion criteria. Semi-structured interviews were conducted, and the data were analyzed using Atlas.Ti 7.5 software. The findings were categorized into five main themes: admission experiences, academic challenges, social interactions, learning strategies, and perspectives on inclusion. Participants reported discrimination, limited institutional support, and insufficient academic accommodations, but they also demonstrated resilience through the use of technology, peer support networks, and proactive communication with faculty. Despite some positive experiences of inclusion, the study concludes that more effective inclusive policies and strengthened institutional resources are still needed to ensure equitable, accessible, and respectful education for all students. These findings underscore the importance of fostering inclusive practices and a culture of understanding and support in health education settingsLa formación en Enfermería representa un gran reto para los estudiantes con capacidades especiales debido a las múltiples barreras físicas, actitudinales y pedagógicas que persisten en los entornos educativos. Este estudio tuvo como propósito conocer las vivencias de los estudiantes con discapacidades durante su formación académica en la carrera de Enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar, analizando los factores que influyen en su desempeño y las estrategias empleadas para superar obstáculos. Se utilizó una metodología cualitativa con enfoque fenomenológico, permitiendo explorar las experiencias subjetivas de quince estudiantes con diferentes discapacidades, seleccionados bajo criterios de inclusión y exclusión. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas, y los datos fueron analizados con el software Atlas.Ti 7.5. Los resultados se agruparon en cinco categorías: experiencias de ingreso, desafíos académicos, interacciones sociales, estrategias de aprendizaje y percepciones sobre inclusión. Se evidenciaron situaciones de discriminación, escaso apoyo institucional y adaptaciones limitadas, aunque también se destacó la resiliencia de los participantes, quienes recurrieron a herramientas tecnológicas, redes de apoyo y comunicación proactiva con docentes. A pesar de algunos avances, se concluye que aún es necesario implementar políticas inclusivas más eficaces y fortalecer los recursos institucionales para garantizar una educación equitativa, accesible y respetuosa de la diversidad.esESTUDIANTES CON CAPACIDADES ESPECIALESENFERMERÍAEDUCACIÓN INCLUSIVABARRERAS SOCIALESESTRATEGIAS DE APRENDIZAJE.Relatos de estudiantes con capacidades especiales durante su formación académica en la carrera de enfermería-ueb. septiembre – diciembre 2024Thesis