Romero Quiroga, Kléber RenatoNaranjo Andrade, Jhonatan André2025-02-182025-02-182025-02-18https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8072Knowing the history of the parish of San Pedro de Guanujo is essential to promote tourism, since it allows the inhabitants to transmit their roots, traditions and customs to visitors. This not only enriches the tourist experience, but also encourages cultural preservation and the development of the tourism sector. Additionally, a deep understanding of history can improve residents' quality of life by attracting more visitors. The research carried out below proposes a positioning strategy for the San Pedro de Guanujo Sanctuary, highlighting its cultural and tourist heritage, which has been little recognized at the local level and much more so at the national level. With this, the use of digital promotional material is proposed using social networks that mainly makes it possible to publicize this attraction and, therefore, increase the influx of visitors by improving the communication of the site. The design of digital promotional material will contribute to the effective, instantaneous and updated communication and dissemination of the attractions it has without the need for physical resources and will also contribute to the socioeconomic development of the town by promoting more sustainable communication. This strategy seeks to facilitate access to information and measure results, using graphic design and photography to attract tourists and thus increase their visibility on social networks, especially on Facebook, which allows them to connect with a broader audience. Additionally, engaging promotional content highlights the historical, cultural and spiritual aspects of the sanctuary, generating interest and encouraging visitor flow. Finally, interaction with the online community strengthens the sanctuary's image and creates a loyal visitor base.El conocer la historia de la parroquia de San Pedro de Guanujo es fundamental para impulsar el turismo, ya que permite a los habitantes transmitir sus raíces, tradiciones y costumbres a los visitantes. Esto no solo enriquece la experiencia del turista, sino que también fomenta la preservación cultural y el desarrollo del sector turístico. Además, una comprensión profunda de la historia puede mejorar la calidad de vida de los residentes al atraer más visitantes. La investigación propone una estrategia de posicionamiento para el Santuario de San Pedro de Guanujo, destacando su patrimonio cultural y turístico, que ha sido poco reconocido a nivel local y mucho más a nivel nacional. Con ello, se propone el uso de material promocional digital utilizando redes sociales que permita principalmente dar a conocer este atractivo y, por ende, aumentar la afluencia de visitantes a través de la mejora de la comunicación del sitio. El diseño de material promocional digital contribuirá a la comunicación y difusión efectiva, instantánea y actualizada de las atracciones que este tiene sin necesidad de recursos físicos, además que aportará al desarrollo socioeconómico de la localidad promoviendo una comunicación más sostenible. Esta estrategia busca facilitar el acceso a la información y medir resultados, utilizando diseño gráfico y fotografía para atraer a los turistas y así aumentar su visibilidad en redes sociales, especialmente en Facebook, lo que permite conectar con un público más amplio. Finalmente, la interacción con la comunidad online fortalece la imagen del santuario y crea una base de visitantes leales.esEstrategia de comunicación digital para el posicionamiento del santuario de Guanujo, mediante el diseño de contenido promocional para la red social facebook, año 2024.Thesis