Vallejo Ballesteros, Henry FernandoHeras Luna, Hernán Eleuterio2025-02-122025-02-122025-02-12https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8058This research study examines the application of avant-garde digital tactics to enhance the generation of content in the Gaceta Amazónica Digital Newspaper, with the aim of increasing the interaction and presence of the medium in the province of Pastaza. It is assumed that an update in the content dynamics, especially adjusted to the tastes of the local public, will not only attract more users, but also promote greater participation and loyalty to the newspaper. Through surveys carried out among a representative population of Pastaza, factors such as the regularity in the use of online news, the degree of current user satisfaction, and their vision of the effect of more interactive and personalized content are analyzed. The predicted results suggest that implementing novel digital tactics, such as active social media engagement and participation in active engagement activities, will result in a more rewarding experience for users. The statistical study through the Chi- square test will confirm the proposed hypothesis, showing that the public demands and reacts positively to more captivating and personalized content. This analysis will be the basis for the Gaceta Amazónica Digital Newspaper to modify its communication tactics, favoring the strengthening of its link with the community and its presence in the digital sphere.Este estudio de investigación examina la aplicación de tácticas digitales vanguardistas para potenciar la generación de contenidos en el Diario Digital Gaceta Amazónica, con la finalidad de aumentar la interacción y la presencia del medio en la provincia de Pastaza. Se asume que una actualización en las dinámicas de contenido, especialmente ajustadas a los gustos del público local, no solo permitirá captar más usuarios, sino también promover una mayor participación y fidelidad hacia el periódico. A través de sondeos realizados a una población representativa de Pastaza, se analizan factores como la regularidad en el uso de noticias en línea, el grado de satisfacción presente de los usuarios, y su visión acerca del efecto de contenidos más interactivos y personalizados. Los resultados previstos sugieren que la implementación de tácticas digitales novedosas, como la participación activa en redes sociales, devendrá en una experiencia más gratificante para los usuarios. El estudio estadístico a través del test de Chi-cuadrado permitirá confirmar la hipótesis propuesta, evidenciando que el público demanda y reacciona positivamente a contenidos más cautivadores y personalizados. Este análisis será el fundamento para que el Diario Digital Gaceta Amazónica modifique sus estrategias de comunicación, favoreciendo el crecimiento de su vínculo con la comunidad y su presencia en el ámbito digital.esEstrategias en plataformas digitales para la construcción de contenidos innovadores en el diario digital Gaceta Amazónica en la provincia de Pastaza, año 2024Thesis