Vásconez Salazar, José LuisCalero Ballesteros, Viviana CristinaVelez de la Cruz, Plinio Nixon2024-10-222024-10-222024-10-22https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/7616In this technological degree project carried out at the Guaranda Technical Educational Unit, located in the Guaranda canton, Bolivar Province, essential aspects of the virtual environment were explored in the teaching-learning process. The results obtained showed a remarkable academic performance in first year high school students. The importance of virtual courses with current contents offered in the educational establishment is highlighted. Currently, both teachers and students do not widely use Virtual Learning Environments due to lack of training, dedication and responsibility on the part of the teacher. For this reason, a "Virtual Learning Environment" is used as a mediator, allowing to propose virtual classrooms that help to develop and guide behavior, discipline and emotions from a psychological perspective and in cognitive development, emphasizing the management of these virtual environments. For data collection, we used surveys of 40 students and an interview with surveys directed to 40 students and an interview with the teacher were used for data collection. Subsequently, the analysis and analysis and interpretation of the results were carried out. The study was The study was carried out with care and its own criteria, highlighting relevant and indispensable topics and subtopics in the educational and indispensable in the educational field. Bibliographic sources of other authors that present arguments related to the topic were reviewed, providing valuable teachings and experiences that strengthen knowledge in the professional context. Through the proposal, it was observed that students valued the coexistence and participation in tasks, resources and activities in Virtual Learning Environments. Finally, it is recommended that teachers implement this innovative technological project to dynamize the educational environment. Teachers should adopt new teaching-learning methodologies to benefit the development of competencies acquired by students, fostering analytical thinking that will allow them to develop effectively in Virtual Learning Environments.En este proyecto tecnológico de titulación llevado a cabo en la Unidad Educativa Técnico Guaranda, ubicada en el cantón Guaranda, Provincia Bolívar, se exploraron aspectos esenciales del entorno virtual en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Losresultados obtenidos mostraron un notable rendimiento académico en los estudiantes de primer año de bachillerato. Se destaca la importancia de realizar cursos virtuales con contenidos actuales que se ofrecen en el establecimiento educativo. Actualmente, tanto docentes como alumnos no utilizan ampliamente los Entornos Virtuales de Aprendizaje debido a la falta de capacitación, dedicación y responsabilidad por parte del docente. Por esta razón, se emplea un "Entorno Virtual de Aprendizaje" como mediador, permitiendo proponer aulas virtuales que ayudan a desarrollar y orientar el comportamiento, la disciplina y las emociones desde una perspectiva psicológica y en el desarrollo cognitivo, enfatizando el manejo de estos entornos virtuales. Para la recolección de datos, se utilizaron encuestas dirigidas a 40 estudiantes y una entrevista al docente. Posteriormente, se llevó a cabo el análisis e interpretación de los resultados. El estudio se realizó con esmero y criterios propios, destacando temas y subtemas relevantes e indispensables en el ámbito educativo. Se examinaron fuentes bibliográficas de otros autores que presentan argumentos relacionados con el tema, proporcionando enseñanzas y experiencias valiosas que fortalecen el conocimiento en el contexto profesional. Mediante la propuesta, se observó que los estudiantes valoraron la convivencia y participación en tareas, recursos y actividades en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Finalmente, es recomendable que los docentes implementen este innovador proyecto tecnológico para dinamizar el ambiente educativo. Los docentes deben adoptar nuevas metodologías de enseñanza-aprendizaje para beneficiar el desarrollo de competencias adquiridas por los estudiantes, fomentando un pensamiento analítico que les permita desenvolverse eficazmente en los Entornos Virtuales de AprendizajeesEntorno virtual de aprendizaje para mejorar el proceso de enseñanza y aprendizaje de la asignatura de computación aplicada para los estudiantes de los primeros años de bachillerato de la Unidad Educativa Guaranda, cantón Guaranda provincia Bolívar en el periodo 2024Thesis