Fierro Bosquez, María JoséRios Naranjo, Madeley GabrielaPinos Gavilanes, Jomayra Alejandra2025-04-072025-04-072025-04-07https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8165The mental health of university students has gained great relevance in recent years, especially due to the academic and practical demands of the nursing career, which can generate psychological disorders. The general objective of the study is to identify the prevalence of psychological disorders in nursing students and to analyze their relationship with academic performance. The methodology used is quantitative, cross-sectional, field and correlational. he DASS-21 questionnaire was used to measure the levels of anxiety, depression and stress and University Academic Performance The sample consists of 229 students of the Nursing career from different academic cycles. The results were analyzed using Pearson correlations to determine the relationship between psychological disorders and academic performance. The results were analyzed using Pearson correlations to determine the relationship between psychological disorders and academic performance. The results reveal a high prevalence of psychological disorders, with mild depression being the most common disorder, followed by mild stress and mild anxiety. Pearson correlations evidenced a significant negative relationship between psychological disorders and specific aspects of academic performance, such as participation in activities and organization of resources. In conclusion, psychological disorders negatively affect academic performance, particularly with regard to organization and participation. The need to strengthen psychological support to improve the well-being and academic performance of students at the university is highlighted.La salud mental de los estudiantes universitarios ha cobrado gran relevancia en los últimos años, especialmente debido a las exigencias académicas y prácticas propias de la carrera de Enfermería, que pueden generar trastornos psicológicos. El objetivo general del estudio es identificar la prevalencia de los trastornos psicológicos en los estudiantes de Enfermería y analizar su relación con el rendimiento académico. La metodología empleada es de enfoque cuantitativo, transversal, de campo, y correlacional, se utilizó el cuestionario DASS-21 para medir los niveles de ansiedad, depresión y estrés y el Rendimiento Académico Universitario La muestra está conformada por 229 estudiantes de la carrera de Enfermería de los diferentes ciclos académicos. Los resultados se analizaron mediante correlaciones de Pearson para determinar la relación entre los trastornos psicológicos y el rendimiento académico. Los resultados revelan una alta prevalencia de trastornos psicológicos, siendo la depresión leve el trastorno más común, seguido por el estrés leve y la ansiedad leve. Las correlaciones de Pearson evidenciaron una relación negativa significativa entre los trastornos psicológicos y aspectos específicos del rendimiento académico, como la participación en actividades y la organización de recursos. En conclusión, los trastornos psicológicos afectan negativamente el rendimiento académico, particularmente en lo que respecta a la organización y participación. e destaca la necesidad de fortalecer el apoyo psicológico para mejorar el bienestar y el desempeño académico de los estudiantes en la universidad.esTrastornos psicológicos y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de enfermería de la Universidad Estatal de Bolívar. Periodo junio – septiembre 2024Thesis