Suarez Aldaz, Viviana ElizabethArmijos Romero, Angel AmableVaras León, Antony Bryan2025-05-152025-05-15https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/8369Autism is a complex disorder that brings with it affectations in communication and social interaction, which generate challenges in the learning of the student who presents this condition of grade 2, to this the inclusion is an important factor in the adaptation to the educational environment of the child, for this reason the objective of: Analyze the educational inclusion of a child with autism spectrum disorder (ASD) of 2nd EGB in the U.E Jesus de Nazareth, in order to achieve the purpose, the methodology applied consists with a qualitative approach and a field research design with case study type, where the challenges that arise in the learning of a child with ASD are observed and theoretically founded that strategies are appropriate for inclusion and adaptation of the student's education. In addition, this study tends to be descriptive, where the variables on autism spectrum disorder and educational inclusion are deepened, which allowed us to learn about the history, diagnoses, teaching and learning strategies for children with autism. This research is a path towards full inclusion for students with special educational needs associated with disability, where the most important aspects for the student's academic development are reflected.El autismo es un trastorno complejo que trae consigo afectaciones en la comunicación e interacción social, las que generan desafíos en el aprendizaje del estudiante que presenta esta condición de grado 2, a esto la inclusión es un factor importante en la adaptación al ámbito educativo del niño, por ello se plantea el objetivo de: Analizar la inclusión educativa de un niño con trastorno del espectro autista (TEA) de 2do EGB en la U.E Jesús de Nazaret, con el fin de lograr el propósito, la metodología aplicada consta con un enfoque cualitativo y un diseño de investigación de campo con tipo de estudio de caso, donde se observan los retos que se presentan en el aprendizaje de un niño con TEA y se fundamenta teóricamente que estrategias son adecuadas para la inclusión y adaptación de la enseñanza del estudiante. Además, este estudio tiende a ser descriptivo, donde se profundizan las variables sobre el trastorno del espectro autista y la inclusión educativa, mismo que permitió conocer sobre la historia, diagnósticos, estrategias de enseñanza y de aprendizaje para niños con autismo. Esta investigación es un camino hacia la inclusión plena para estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad, donde se reflejan los aspectos más importantes para el desarrollo académico del estudiante.esAUTISMOINCLUSIÓN EDUCATIVARETOSESTRATEGIASNECESIDADES EDUCATIVAS ESPECÍFICAS.Retos en la enseñanza de un niño con autismo de 2do de egb en la unidad educativa Jesús de Nazaret, 2025Thesis